Mettende frokostgrøt

Ferien er over for denne gang, og en travel hverdag sniker seg på. Og det er ganske deilig! Ikke nødvendigvis travelheten, men jeg innrømmer gladelig at jeg trives innenfor hverdagens rammer og rutiner.

Hverdagsfrokost skal helst være litt enkelt og greit, og i så henseende er grøt genialt. Man slipper å tenke, noe som er en fordel tidlig om morgenen, spør du meg!  

Quinoagrøt er et fint alternativ til havregrøt, da den inneholder mer proteiner og metter bedre. Les mer om quinoa her



Quinoa skal enten skylles godt før koking eller ristes lett i gryta før du har på væske. Jeg pleier å legge quinoafrøene i vann om kvelden. Neste morgen slår jeg av vannet for deretter å supplere med nytt vann (el. "melk"). Jeg liker en blanding av vann og rismelk, for å få litt smak på grøten. Tilsett litt salt og kok etter anvisning på posen. 

Grøten er ferdig i løpet av 10-15 minutter.

Noen ganger rører jeg inn et egg etter at grøten er ferdigkokt, da blir den ekstra mettende.

Grøten toppes med en god klatt klarnet smør (ghee) eller kokosolje, kanel og f.eks bær, banan, eple, rosiner, nøtter eller frø. 

God frokost!

#glutenfri #melkefri

2 kommentarer

Kamilla Haaland

11.08.2015 kl.10:16

så kjempegodt ut :)

Elisabeth

11.08.2015 kl.18:55

Det enkle er ofte det beste! Vi elsker grøt hos oss - i alle varianter. Fast-food :)

Skriv en ny kommentar

hits