Gul karri med kylling

Nam, nam, det kan ikke gå for lenge uten en thai-karri til middag her i heimen. Denne gule karrien er relativt mild på smak, og passer dermed godt også for de små. Retten finnes i en "lang" og i en kort versjon. Den lange blir utvilsomt best. 



Lang versjon:

5-6 kyllinglår (naturell, du finner dem i frysedisken)

vann til over lårene

1-2 ss gul karripasta

1 boks kokosmelk

litt glutenfri soyasaus

1-2 ts palmesukker (helsekost)

evt. litt salt

grønnsaker: løk, broccoli, paprika, vårløk

thai-basilikum (kan sløyfes)

Kok kyllinglårene til de er møre, det tar tre kvarter-en time. Nå har du kyllingkraft som du skal bruke i retten. Ta ut kyllinglårene og plukk av kjøttet. Hvis du har kraft igjen, kan du jo ta vare på den og bruke den senere i en suppe.

Ha litt kokosolje i en gryte eller en panne. Surr karripastaen noen sekunder i oljen. Ha i en boks kokosmelk samt 2-3 dl av kraften. Smak til med palmesukker, soyasaus og evt. litt salt. Kutt grønnsakene i biter, og ha dem i sausen. Kok noen minutter til grønnsakene er møre. Kyllingbiter og thai-basilikum has i til slutt. Hakket vårløk brukes som garnityr.

Kort versjon: Kutt kyllingfilet i strimler. Stek kyllingbitene i en panne eller en gryte. Ha på karripasta og følg så oppskriften over. I stedet for kraft bruker du en (kylling-)buljong. Eller du kan bruke kun kokosmelk, det går også fint.

Server med ris. Ha en strålende søndag!

Hva lager/laget du til middag i dag?

Stikkord:

9 kommentarer

supermatforbarn

07.08.2011 kl.15:27

Har bya på kylling om dagen. Du har så himla fristende middagsretter:)

Marita

07.08.2011 kl.20:29

Det så fantastisk godt ut. Skal definitivt prøve oppskriften til middag en dag denne uken! Synes du har en veldig inspirerende blogg!

Siri

07.08.2011 kl.20:34

Og hvilken currypaste bruker du da, Une?

Eller lager du fra bunnen av slik vi lærte?

Une

08.08.2011 kl.11:11

supermatforbarn: Vet ikke helt hva "bya" betyr, men hyggelig at du roser mine middager :-)

Une

08.08.2011 kl.11:13

Marita: Ja, denne kan jeg virkelig anbefale. Bare smak litt til med currypasten, slik at du får den styrken du liker på retten. Takk for ros :-)

Une

08.08.2011 kl.15:57

Siri: Kjøper en på asiatisk butikk :-)

Helen - Kjernesunn Nordkvinne

08.08.2011 kl.22:29

Jeg ser for meg at dette kan være en fin "lag mye og frys ned middag"? Super oppskrift! Jeg støvsuger bloggene for gode melkefrie oppskrifter nå... Har blitt aaalt for mye melkeprodukter i sommer.. :( Lavkarbo og melkefritt en en tricky kombinasjon syns jeg.. Men jeg gir mer ikke! :)

Une

09.08.2011 kl.12:11

Helen: Jeg spiser ikke lavkarbo, bare sånn halvveis - men vet at Ninka Mauritson gjør det (fordi hun er proteintype) og at det går mye i fet fisk, kjøtt med fettet på, hjemmelaget majones (noe vi også bruker mye), pesto, avokado, nøtter, kokosolje og andre oljer.

Helen - Kjernesunn Nordkvinne

12.08.2011 kl.19:47

Ja det dukker stadig opp noen gode oppskrifter nå. Holder på med en 4 ukers melkefri meny - greiere å unngå det en har lyst på - men som en bør unngå - når en har en god plan.. ;)

Planen nå er å bare spise melkeprodukter til "best". (sukkerfri fløteiskrem i helgen eller rømme til søndagsmiddagen osv.. ) Men hadde vært gøy å fått til 4 uker helt uten melkeprodukter. Vi får se.. Har litt dårlig erfaring med å være for skråsikker på hva jeg får til.. hehe. :D

Skriv en ny kommentar

Une

Une

40, Mandal

En blogg til inspirasjon for deg som av ulike årsaker ikke spiser gluten og melkeprodukter. Hel, ren, ekte mat laget fra bunnen av. Her vil du også finne tips til en grønnere hverdag og annet som tilhører det naturlige univers :) Lenger ned på siden finner du link til bloggen på Facebook. E-post: unesmat@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits